I. REAKCJE ZAWIERAJĄCE GOTOWĄ PROPOZYCJĘ ROZWIĄZANIA
PROBLEMU
- Nakazywanie, polecanie, komenderowanie – mówić dziecku, co powinno robić; dawać mu
dyspozycje lub rozkazy:
„Przestań się użalać”.
„Weź się w garść”.
Dziecko myśli: moje uczucia i potrzeby są nieważne; muszę zrobić to, co chce: rodzic; nie
można zaufać moim umiejętnościom.
Dziecko czuje: złość, oburzenie. lęk przed rodzicielską silą, wrogość, agresję, bunt. - Ostrzeganie, upominanie, groźba – mówić, jakie będą następstwa, kiedy coś zrobi, lub
czegoś nie zrobi:
„Jeszcze jedna taka uwaga i nie obejrzysz bajki”.
„Przestań płakać, albo naprawdę będziesz miał do tego powód”.
Dziecko myśli: nikt mnie nie rozumie, jestem sam, jestem niedobry
Dziecko czuje: lęk, smutek, wrogość, chęć odwetu, bunt - Perswadowanie, moralizowanie, wygłaszanie kazań – mówić o tym, co musi lub powinno
być zrobione:
„Musisz zawsze okazywać szacunek dorosłym”.
„Nie powinieneś tak się zachowywać”.
Dziecko myśli: oni zawsze wiedzą lepiej, jestem głupi, „o rany! ale zrzędzi”
Dziecko czuje: poczucie winy, bunt, poczucie małej wartości, znudzenie, niechęć - Doradzanie, sugerowanie, proponowanie rozwiązań – dostarczanie gotowych rozwiązań
problemów lub sytuacji:
„Musisz lepiej zorganizować swój dzień. Wówczas uda ci się wszystko wykonać”.
„Skoro Agnieszka nie chce się z tobą bawić, to baw się z Beatką”.
Dziecko myśli: nie rozumie mnie; sama już nie wiem, co robić
Dziecko czuje: osamotnienie, bezradność, zawód, niewiarę we własne możliwości,
niepewność - Pouczanie, robienie wykładu, dostarczanie logicznych argumentów:
„No cóż, takie jest życie. Sprawy nie zawsze układają się tak, jak chcemy. Musisz się nauczyć
przyjmować życie takie, jakim jest. Na tym świecie nic nie jest doskonałe”.
Dziecko myśli: ale truje, to ja mam rację i udowodnię mu to
Dziecko czuje: znużenie, niechęć, złość
II. REAKCJE ZAWIERAJĄCE OSĄD, OCENĘ LUB POTĘPIENIE - Osądzanie, krytykowanie, dezaprobata, potępienie:
„Jesteś po prostu leniwy”.
„Lubisz wszystko odkładać na ostatnią chwilę”.
Dziecko myśli: ty też nie jesteś taki święty; nieraz robisz tak samo, jak ja; następnym razem
nic ci nie powiem
Dziecko czuje: poczucie niższej wartości, upokorzenie
- Zawstydzanie, obrzucanie wyzwiskami, ośmieszanie, wyśmiewanie:
„Ty chyba zupełnie zgłupiałeś”.
„W tym wieku brud za paznokciami – nie spodziewałam się tego po tobie”.
Dziecko myśli: nic nie jestem wart, nikt mnie nie kocha, to ty jesteś głupi
Dziecko czuje: poczucie odrzucenia, rozczarowanie, bunt, złość - Analizowanie, interpretowanie, diagnozowanie:
„Starasz się wykręcić od sprzątania”.
„Ty jesteś po prostu zazdrosna o Anię”.
Dziecko myśli: niczego przed nią nie ukryję, przejrzała mnie //nie ma racji, to nieprawda, ja
tak nie chciałem
Dziecko czuje: lęk, zagrożenie, poczucie obnażenia // bunt, złość
III. PRÓBY POPRAWIENIA NASTROJU DZIECKA PRZEZ ODSUNIĘCIE
PROBLEMU LUB ZAPRZECZENIE, ŻE ON KIEDYKOLWIEK ISTNIAŁ - Chwalenie, aprobowanie, wydawanie ocen pozytywnych:
„Jesteś naprawdę zdolnym młodym człowiekiem, że jakoś dasz sobie z tym radę”
„Jak ty pięknie rysujesz”.
Dziecko myśli: to nieprawda; dalej nie wiem, co mam zrobić
Dziecko czuje: niepewność, dezorientację, chęć zaprzeczenia - Uspokajanie, okazywanie współczucia, pocieszanie, podnoszenie na duchu:
„Nie martw się, nic takiego się nie stało”.
„Nie jesteś jedynym, każdy to przeżywa”.
Dziecko myśli: nikt mnie nie rozumie; gdybyś wiedziała, jak ja się boję, to byś tak nie mówiła
Dziecko czuje: zawód, niepewność, nieufność, osamotnienie
IV. NAJCZĘŚCIEJ STOSOWANA KATEGORIA, ZWYKLE PO TO, ŻEBY LEPIEJ
POZNAĆ FAKTY I ZAPROPONOWAĆ WŁASNE WYJŚCIE, A NIE POMÓC W
SAMODZIELNYM ROZWIĄZANIU PROBLEMU PRZEZ DZIECKO - Wypytywanie, indagowanie, krzyżowy ogień pytań:
„Gdzie idziesz? U kogo jest ta prywatka – czyja znam jego rodziców? Kim oni są? A czy cni
będą w domu: O której wrócisz? Czy mam po ciebie przyjść, czy ktoś cię odprowadzi?”
Dziecko myśli: o co jej chodzi: nie ufa mi; znowu przesłuchanie: następnym razem w ogóle
jej nic nie powiem
Dziecko czuje: zagrożenie, zniecierpliwienie, niechęć, bunt, zdenerwowanie
V. UCIEKANIE OD CUDZYCH PROBLEMÓW, ZBYWANIE - Odwracanie uwagi, sarkazm, zabawianie, dowcipkowanie:
„Nie myśl już o tym, porozmawiajmy o czymś przyjemnym”.
„Wydaje mi się, że ktoś wstał dziś lewą nogą”
Dziecko myśli: w ogóle ich nie obchodzę, ignorują mnie; nie da się z nimi pogadać – lepiej
pójdę z tym do Wojtka
Dziecko czuje: poczucie odrzucenia, zranienia; niezrozumienie, rozczarowanie