„Każdy znajduje w życiu jakieś swoje Westerplatte. Jakiś wymiar zadań, które musi podjąć i wypełnić. Jakąś słuszną sprawę, o którą nie można nie walczyć, Jakiś obowiązek, powinność, od której nie można się uchylić. Nie można zdezerterować. Wreszcie jakiś porządek prawd i wartości, które trzeba utrzymać i obronić, tak jak to Westerplatte, w sobie i wokół siebie. Tak, obronić – dla siebie i dla innych.(…)Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to, kim jest; nie przez to, co ma, lecz przez to, czym dzieli się z innymi”.
Podstawa prawna:
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. 2017 poz. 356)
- Rozporządzenie Ministra edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z dnia 28 sierpnia 2015 r. poz. 1249)
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2012 r. poz. 124 oraz z 2015 r. poz. 28 i 875)
- Statut Szkoły Podstawowej Sióstr Nazaretanek
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej -art. 72
- Konwencja o Prawach Dziecka -art. 3, art. 19, art. 33
- Ustawa o Systemie Oświaty art.1, 4, 5, 22, 33, 34a, 40
- Karta Nauczyciela art. 6
- Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii
- Statut Szkoły
Wstęp
Szkoła jest miejscem wszechstronnego rozwoju osobowego ucznia w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym. Naszym zadaniem jest ukierunkowanie ucznia w dążeniach do zbudowania właściwej hierarchii wartości i wdrażanie do realizowania własnych potrzeb z poszanowaniem drugiego człowieka. Społeczność szkolną jako formę wspólnoty wychowawczej stanowią uczniowie, ich rodzice oraz wszyscy pracownicy szkoły współpracujący w atmosferze wzajemnego zrozumienia i szacunku w podejmowaniu wyznaczonych zadań.
Wychowanie to wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży. Jest to proces, który przebiega w każdym momencie życia dziecka.
Profilaktyka to proces wspomagania wychowanka w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych (profilaktyka uniwersalna), wspieranie uczniów, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na rozwój zachowań ryzykownych (profilaktyka selektywna), wspieranie uczniów, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków i substancji uzależniających, lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły dostosowany jest do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb naszego środowiska lokalnego i obejmuje wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym. Program przeznaczony jest do realizacji przez wychowawców klas podczas godzin z wychowawcą oraz w ramach realizacji zadań wychowawczych w przedmiotach kształcenia ogólnego, we współpracy z nauczycielami wszystkich przedmiotów, pedagogiem, psychologiem, pielęgniarką szkolną i pozostałymi pracownikami szkoły, w zależności od stanu zasobów, potrzeb klasy oraz przy współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
Wraz z uczniami wierzymy, iż wprowadzenie wypracowanych wspólnie zasad przyczyni się do stworzenia w naszej szkole atmosfery wzajemnej życzliwości i przyjaźni połączonej jednocześnie z konsekwencją wymagań.
I Misja szkoły
Celem naszego nauczania i wychowywania jest wszechstronne kształtowanie osobowości wychowanków w duchu zasad Ewangelii. Wspomagamy opiekuńczą i wychowawczą rolę rodziny. Wzorem, według którego uczeń kształtuje swoją osobowość jest Najświętsza Rodzina z Nazaretu. Wspólnota osób w Najświętszej Rodzinie ma uczyć uczniów szacunku, otwarcia i poświęcenia dla innych, a tym samym uzdolnić ich do tworzenia więzi w klasie, szkole, rodzinie i społeczeństwie. Społeczność szkoły tworzą uczniowie wraz z rodzicami, nauczyciele oraz pozostali pracownicy szkoły.
Misją szkoły jest, aby nasi uczniowie byli solidnie przygotowani do dalszej nauki i życia w dynamicznie zmieniającym się świecie XXI wieku, rodzice darzyli nas zaufaniem, pracownicy szkoły mieli satysfakcje wykonywanej pracy a szkoła cieszyła się uznaniem w środowisku. Chcemy zapewnić naszym uczniom wysoką jakość nauczania, wychowania i opieki, klimat życzliwości, profesjonalizm, bogatą ofertę zajęć pozaszkolnych, bezpieczeństwo, dobrą organizację pracy. Chcemy przygotować ucznia do świadomego wyboru dalszej drogi kształcenia oraz pełnienia różnych ról w społeczeństwie.
II Sylwetka absolwenta
Chcemy, aby nasi absolwenci byli osobami dojrzałymi i odpowiedzialnymi, świadomymi sensu własnego życia, własnego miejsca w świecie, samodzielnymi, wrażliwymi, uczciwymi i otwartymi na innych ludzi, umiejącymi dokonywać właściwych wyborów i potrafiącymi cieszyć się życiem. Chcemy, aby nasi absolwenci świadomie kierowali własnym rozwojem we wszystkich sferach osobowości a w codziennym życiu kierowali się zasadami etyki i moralności chrześcijańskiej. Znali i stosowali zasady dobrych obyczajów i kultury bycia. Posiadali wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych. Podejmowali odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych. Szanowali potrzeby innych i byli chętni do niesienia pomocy. Byli odporni na niepowodzenia. Głównym zadaniem szkoły jest stwarzanie warunków i wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia we współpracy z rodzicami.
III Wartości uniwersalne szczególnie istotne w procesie wychowania:
BÓG
PRAWDA
PIĘKNO
PATRIOTYZM I POCZUCIE WSPÓLNOTY LOKALNEJ
CZYSTOŚĆ JĘZYKA POLSKIEGO
KULTURA SŁOWA
SAMODZIELNOŚĆ I PRACA NAD SOBĄ
RZETELNA PRACA
WRAŻLIWOŚĆ NA KRZYWDĘ INNYCH
IV Cele ogólne
„Kształcenie w szkole podstawowej stanowi fundament wykształcenia. Zadaniem szkoły jest łagodne wprowadzenie dziecka w świat wiedzy, przygotowanie do wykonywania obowiązków ucznia oraz wdrażanie do samorozwoju. Szkoła zapewnia bezpieczne warunki oraz przyjazną atmosferę do nauki, uwzględniając indywidualne możliwości i potrzeby edukacyjne ucznia. Najważniejszym celem kształcenia w szkole podstawowej jest dbałość integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny ucznia”.
(Preambuła podstawy programowej dla szkoły podstawowej)
Działalność wychowawcza w szkole opiera się na zasadach chrześcijańskich i polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaga ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
- fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy
i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych, - psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,
- społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych,
- intelektualnej – ukierunkowanej na zdobycie wiedzy, umiejętności, rozwijania twórczego myślenia, ciekawości świata, umiejętności uczenia się i doskonalenia osobistego, posługiwania się językami nowożytnymi, wykorzystania nowinek technicznych,
- aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
V Podstawowe cele szkoły
- Kształcenie i wychowanie uczniów w oparciu o zasady personalizmu chrześcijańskiego do odpowiedzialności za siebie i za innych oraz za dobro wspólne w życiu rodzinnymi społecznym.
- Wspieranie ucznia we wszechstronnym rozwoju, przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej.
- Ukierunkowanie działań z zakresu profilaktyki na osiągnięcie pełni dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej dziecka.
- Ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
- Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej.
- Ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności.
- Kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość.
- Kształtowanie kompetencji językowych uczniów oraz dbanie o wyposażenie uczniów w wiadomości i umiejętności umożliwiające komunikowanie się w języku polskim w sposób poprawny i zrozumiały.
- Kształcenie uczniów w zakresie porozumiewania się w językach obcych nowożytnych.
- Wprowadzenie uczniów w świat literatury, ugruntowanie ich zainteresowań czytelniczych oraz wyposażenie w kompetencje czytelnicze potrzebne do krytycznego odbioru utworów literackich i innych tekstów kultury.
- Szkoła ma stwarzać uczniom warunki do nabywania wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metod i technik wywodzących się z informatyki.
- Przygotowywanie do dokonywania świadomych i odpowiedzialnych wyborów w trakcie korzystania z zasobów dostępnych w Internecie, krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej, w tym nawiązywania i utrzymywania opartych na wzajemnym szacunku relacji z innymi użytkownikami sieci.
- Kształtowanie postaw prozdrowotnych uczniów, w tym wdrożenie ich do zachowań higienicznych, bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych osób, a ponadto ugruntowanie wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się, korzyści płynących z aktywności fizycznej, a także stosowania profilaktyki
- Wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych, przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat.
- Przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu.
- Nabywanie kompetencji społecznych, takich jak komunikacja i współpraca w grupie, poprzez udział w projektach zespołowych lub indywidualnych, rozwijanie u uczniów przedsiębiorczości i kreatywności.
VI Cele szczegółowe programu wychowawczo –profilaktycznego szkoły
- Uczeń potrafi dbać o swój rozwój duchowy, pielęgnować postawy związane z wartościami religii katolickiej.
- Uczeń wyraża szacunek do wartości ogólnospołecznych, etycznych, religijnych i patriotycznych.
- Uczeń ma umiejętności interpersonalne, a w szczególności samoświadomość, prawidłową samoocenę i samodyscyplinę.
- Uczeń jest odpowiedzialny za swoje zachowanie w szkole i poza nią.
- Uczeń jest empatyczny, potrafi współpracować z ludźmi, komunikować się oraz zna sposoby rozwiązywania konfliktów.
- Uczeń jest zmotywowany do nauki.
- Uczeń zna zasady zdrowego stylu życia.
- Dla ucznia liczą się takie wartości jak: koleżeństwo, przyjaźń, zaufanie i uczciwość, prawdomówność, szczerość.
- Uczeń potrafi pokonywać trudności i radzić sobie w różnych sytuacjach życiowych.
- Uczeń przestrzega o kultury słowa i wypowiada się z poprawnie.
- Uczeń dba o czystość, ład i estetykę w swoim otoczeniu.
- Uczeń posiada takie cechy osobowe jak: kultura, wrażliwość, dobroć, szacunek dla człowieka, a szczególnie do osób chorych i starszych, tolerancja.
- Uczeń jest przygotowany do podejmowania świadomych decyzji.
- Uczeń jest przygotowany do sumiennego i odpowiedzialnego wykonywania powierzonej mu pracy.
- Uczeń szanuje prawo każdego człowieka do godności człowieka.
- Uczeń jest kreatywny.
- Uczeń potrafi uczyć się samodzielnie i stosuje techniki skutecznej nauki.
- Uczeń jest przygotowany do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w Państwie.
- Uczeń charakteryzuje się postawą patriotyczną, odnajduje swoje miejsce w rodzinie, grupie rówieśniczej, społeczności lokalnej, w Ojczyźnie.
- Uczeń i rodzice posiadają adekwatne informacje na temat skutków ryzykownych zachowań.
- Uczeń potrafi dokonać racjonalnego wyboru w sytuacjach zagrażających jego bezpieczeństwu, odmówić w sytuacji nacisku otoczenia.
- Uczeń ma podstawową wiedzę o substancjach uzależniających i zagrożeniach związanych z ich używaniem.
- Uczeń posiada wiedzę na temat problemu uzależnień, która pozwoli mu na podejmowanie świadomych decyzji.
- Uczeń ma przekonanie, że życie bez środków uzależniających jest ciekawsze i bardziej wartościowe.
- Uczeń potrafi korzystać z różnych, ciekawych i wartościowych form spędzania wolnego czasu.
- Uczeń ma znajomość własnych wad i zalet oraz poczucie własnej wartości.·Uczeń uwzględnia w życiu własnym i innych osób istnienie emocji i uczuć, potrafi radzić sobie z trudnymi emocjami.
- Uczeń zna sposoby rozwiązywania konfliktów.
- Uczeń ma ukształtowane poczucie empatii wobec osób pokrzywdzonych.
- Uczeń nie używa agresji słownej i wulgaryzmów.
- Uczeń ma nawyki właściwego korzystania z komputera, jest świadomy niebezpieczeństw związanych z Internetem, korzystania z portali społecznościowych, odpowiedzialności karnej związanej niewłaściwym korzystaniem z Internetu
- Rodzice mają odpowiednia wiedzę na temat uzależnień, w tym uzależnienia od Internetu, gier komputerowych, smartfonów oraz innych urządzeń elektronicznych.
- Uczeń rozumie seksualność człowieka, jako pozytywną wartość realizowaną w trwałym związku małżeńskim, jest przygotowany do podejmowania świadomych i odpowiedzialnych decyzji w wyborze partnera życiowego, pełnienia przyszłych ról małżeńskich i rodzinnych.
VII Zadania profilaktyczne
Opracowane na podstawie obserwacji, rozmów, analizy dokumentów ( m.in. oceny że sprawowania, wyniki klasyfikacji, opinie psychologiczno-pedagogicznej, oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej ), ankiety, programów wspierająco – integrujących i profilaktycznych w roku szkolnym 2018/2019.
Analiza wyników badań pozwoliła na zdiagnozowanie następujących problemów:
- akceptacja w klasie,
- dobre relacje z rówieśnikami,
- większa ilość czasu spędzanego z rodzicami ( uczucie osamotnienia w rodzinie),
- odnoszenie sukcesów w szkole i poza szkołą,
- pomoc w nauce szczególnie w przypadku uczniów z deficytami rozwojowymi,
- poprawy zachowania i funkcjonowania społecznego ( głównie uczniowie z nadpobudliwością psychoruchowa i zaburzeniami emocjonalnymi),
- integracja z klasą i bliskiej więzi z wychowawcą,
- samorządność uczniowska,
- uczestniczenie w zajęciach rozwijających zdolności i zainteresowania,
- możliwość relaksu i odpoczynku po zajęciach, niekiedy przerwy na odprężenie w ich trakcie.
VIII Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021
- Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.
- Wdrażanie zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych.
- Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom
z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. - Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
- Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
IX Zadania
(Strefa fizyczna)
Dostarczenie wiedzy i stwarzanie warunków do zdobywania umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych. Kształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia.
Zadania | Formy i sposoby realizacji | Osoby odpowiedzialne |
Realizacja programów prozdrowotnych | “Trzymaj formę” “Śniadanie z nauczycielem” “Szklanka mleka” “Owoce i warzywa w szkole” | Dyrektor Nauczyciele wf Pielęgniarka Wychowawcy |
Zachęcanie uczniów do aktywności fizycznej | Oferta sportowych zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych Wycieczki Dzień sportu szkolnego | Wychowawcy Nauczyciele wf |
Realizacja projektów edukacyjnych o tematyce prozdrowotnej | Fluoryzacja | Pielęgniarka |
Realizacja godzin wych. o tematyce prozdrowotnej, cyklu zajęć promujących zdrowy i higieniczny styl życia | Tematy godzin wychowawczych, zajęć wdż, zajęć zintegrowanych, edb Warsztaty dla uczniów | Wychowawcy Nauczyciel wdż, edb, biologii |
Poznanie metod i sposobów udzielania pierwszej pomocy | Szkolenie udzielania pierwszej pomocy | Wychowawcy Ratownicy medyczni |
Zdrowy styl życia, dbałość o środowisko | Zapoznawanie młodzieży ze sposobami i zasadami troski o środowisko. Segregowanie odpadów, organizowanie zbiórek i udział w akcjach ekologicznych Dzień ziemi | Wychowawcy Nauczyciel biologii |
Bezpieczeństwo w szkole i w drodze do szkoły | Zapewnienie bezpiecznych warunków odbywania zajęć w oparciu o wskazania BHP Lekcje wychowawcze na temat zasad bezpieczeństwa na drodze Dyżury pielęgniarki | Dyrektor Wychowawcy Policja Pielęgniarka |
(strefa psychiczna)
Zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, kształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności.
(strefa społeczna)
Kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu wypełniania ról społecznych.
Zadania | Formy i sposoby realizacji | Osoby odpowiedzialne |
Wzmacnianie wzajemnej pomocy i wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka | Działalność szkolnego wolontariatu Akcje charytatywne Dzień wolontariatu Promowanie zachowań kulturalnego sposobu bycia | Opiekun szkolnego wolontariatu Opiekun SU Wychowawcy |
Kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli | Działalność SU Zaangażowanie w organizację imprez o charakterze szkolnym, klasowym Spotkanie opłatkowe dla uczniów Reprezentowanie szkoły w zawodach i konkursach drużynowych i indywidualnych Bale karnawałowe, wyjazdy w okresie wolnym od nauki | Opiekun SU Dyrektor Wychowawcy Nauczyciele |
Wdrażanie do przestrzegania zasad i norm obowiązujących w szkole Kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używanych środków i substancji uzależniających, a także norm przeciwnych podejmowaniu zachowań ryzykownych | Zapoznanie z regulaminami obowiązującymi w szkole Zajęcia wychowawcze kształtujące postawy asertywne Indywidualne rozmowy z rodzicami uczniów, u których zauważono przejawy zachowań ryzykownych | Dyrektor Wychowawcy Nauczyciele Opiekunowie kół Pedagog Psycholog Pielęgniarka Eksperci |
Promowanie wśród uczniów czytelnictwa Kształtowanie postawy świadomego czytelnika | Wielka Liga Czytelnicza Tematy godzin wychowawczych, gazetki, Działalność biblioteki szkolnej Rozwijanie umiejętności czytelniczych: ćwiczenia techniki czytania, rozumienia czytanego testu | Opiekun koła Wychowawcy |
(sfera intelektualna)
Ukierunkowanie na zdobycie wiedzy, umiejętności, rozwijania twórczego myślenia umiejętności uczenia się i doskonalenia osobistego, posługiwania się językami nowożytnymi, wykorzystania nowinek technicznych.
Zadania | Formy i sposoby realizacji | Osoby odpowiedzialne |
Wspieranie każdego ucznia w rozwijaniu jego osobistego potencjału | Zawarte w rozkładach materiału z wszystkich przedmiotów, wyjścia i wyjazdy naukowe, wycieczki, lekcje, koła przedmiotowe, projekty edukacyjne, konkursy Dni tematyczne: Dzień książki, Dzień matematyki, Dzień książki, Dzień Kropki, Dzień Muzyki, Dzień Języków Obcych, Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia, Dzień Biblii | Dyrektor Nauczyciele Wychowawcy |
Rozwijanie umiejętność poprawnego mówienia, słuchania, czytania, pisania, rozumowania, odbioru tekstów kultury, rozwijanie słownictwa z różnych kręgów tematycznych. | Umożliwianie realizacji indywidualnych programów nauczania, organizowanie indywidualnych toków nauki i nauczania indywidualnego | Dyrektor Nauczyciele Wychowawcy |
Doskonalenie umiejętności uczenia się | Umożliwianie realizacji indywidualnych programów nauczania, organizowanie indywidualnych toków nauki i nauczania indywidualnego | Dyrektor Nauczyciele Wychowawcy |
Rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów | Umożliwianie realizacji indywidualnych programów nauczania, organizowanie indywidualnych toków nauki i nauczania indywidualnego | Dyrektor Nauczyciele Wychowawcy |
Kształtowanie umiejętności formułowania wniosków opartych na obserwacjach, dotyczących przyrody, kultury, historii | Dostosowanie form i sposobów realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych do potrzeb uczniów z SPE | Dyrektor Nauczyciele Wychowawcy |
Wspieranie rodziców i nauczycieli | Zapewnienie wszechstronnej pomocy nauczycielom i rodzicom | Dyrektor Nauczyciele Wychowawcy |
(sfera aksjologiczna)
Ukierunkowanie na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenianie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
Zadania | Formy i sposoby realizacji | Osoby odpowiedzialne |
Wzmacnianie poczucia bycia chrześcijaninem | Rekolekcje wielkopostne, szkolne Msze Święte, spotkanie opłatkowe Przygotowanie do I Komunii świętej oraz rocznicy Codzienna modlitwa Dzień Wszystkich Świętych, św. Mikołaja „Serce otwarte na miłość” “Pogotowie duchowe” “Szkoła z misją” – współpraca z “Nazaretem” w Ghanie PAŹDZIERNIK – Nadzwyczajny Miesiąc Misyjny | Dyrektor Katecheci Wychowawcy Nauczyciele |
Wzmacnianie poczucia bycia Polakiem poprzez pielęgnowanie tradycji narodowych | Udział w uroczystościach o charakterze narodowym, Akademie patriotyczne, m.in.: Rocznica wybuchu II wojny, Projekt BohaterOn, Święto żołnierzy wyklętych, Marsz katyński Troska o miejsca pamięci narodowej. Opieka nad grobami osób zasłużonych, współpraca ze Stowarzyszeniem Dziedzictwa Narodowego | Nauczyciel Wychowawcy Nauczyciele historii |
Otwarcie szkoły na środowisko i społeczność lokalną. | Nawiązywanie i opracowanie zasad współpracy z instytucjami w środowisku lokalnym, w celu realizacji zadań statutowych (m.in. sąd rejonowy, biblioteka miejska, wojewódzka, WDK, policja, IPN, stowarzyszenie PASSA) Włączanie się w działalność charytatywną prowadzoną przez instytucje i stowarzyszenia na terenie Kielc. Zachęcanie młodzieży do podejmowania działań w ramach wolontariatu | Dyrektor Wychowawcy Nauczyciele Opiekunowie wolontariatu |
Wzmacnianie wśród uczniów i rodziców więzi ze szkołą, poczucia przynależności do społeczności “Nazaretu”. | Dzień Patronki szkoły, przygotowanie i udział w Święcie szkoły Dzień Rodziny, spotkania integracyjne, festyn Gala na zakończenie | Dyrektor Katecheci Wychowawcy klas |
(Bezpieczeństwo – profilaktyka)
Wspieranie ucznia w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia, podejmowanie działań w celu ograniczenia zachować ryzykownych. Wspieranie uczniów, którzy ze względu na sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są narażeni na rozwój zachowań ryzykownych. Wspieranie uczniów, u których rozpoznano zachowania ryzykowne.
Zadania | Formy i sposoby realizacji | Osoby odpowiedzialne |
Rozpoznanie i zaspokajanie potrzeb rozwojowych uczniów | Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną Realizacja zleceń opinii ppp Rozpoznanie ryzyka dysleksji wśród uczniów klas I-III Przygotowanie oferty zajęć dydaktyczno – wyrównawczych Realizacja zajęć z doradztwa zawodowego | Wychowawcy Pedagog Nauczyciele |
Współpraca z rodzicami/opiekunami prawnymi uczniów w celu wzmacnianie więzi rodzinnych, budowania u wychowanków zdrowego stylu życia oraz aktywnego uczestniczenia w życiu szkoły | Zaangażowanie rodziców/opiekunów przy organizacji imprez o charakterze szkolnym i klasowym Organizowanie spotkań z rodzicami, konsultacji, rozmowy indywidualne Organizowanie dla rodziców spotkań ze specjalistami Rada Rodziców, Trojki klasowe, udział w organizacji wydarzeń z życia szkoły Dni skupienia dla rodziców (adwent, okres wielkiego postu) | Dyrektor Wychowawcy Pedagog szkolny Nauczyciele |
Realizowanie programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego. | Spotkania szkoleniowe z ekspertami Tematy godzin wychowawczych | Wychowawcy Pedagog Psycholog |
Wdrażanie do bezpiecznego korzystania z Internetu i urządzeń mobilnych. | Warsztaty dla uczniów, wykład dla rodziców, nauczycieli Tematy realizowane podczas zajęć informatycznych, wdź, godzin wychowawczych | Dyrekcja Pedagog Wychowawcy Nauczyciele informatyki |
Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa | Dyżur nauczycieli Monitoring Procedura ewakuacji, próba ewakuacji Zajęcia z udzielania pierwszej pomocy Tworzenie i przestrzeganie regulaminów BHP | Dyrektor Pracownicy szkoły Nauczyciele |
Przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia | Zajęcia pozalekcyjne, koła zainteresowań. | Nauczyciele prowadzący zajęcia pozalekcyjne |
Ukazywanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego. Kształtowanie poczucia przynależności do grupy formacyjnej | Stowarzyszenie Najświętszej Rodziny z Nazaretu Pielgrzymka Rodzinna do Żdżar – Święto bł. Franciszki Siedliskiej | Opiekun Katecheci Wychowawcy |
Współpraca szkoły z jednostkami samorządu terytorialnego, instytucjami wspierającymi działalność szkoły | Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Biblioteka Miejska Straż Miejska Policja | Dyrekcja Pedagog Psycholog Wychowawcy |
Rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów. Kształtowanie u uczniów i wychowanków umiejętności życiowych | Lekcje wychowawcze, zajęcia prowadzone przez pedagoga/psychologa dotyczące kształtowania umiejętności psychospołecznych uczniów (w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji). Kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi | Wychowawcy Pedagog Psycholog |
Doskonalenie kompetencji wychowawczych nauczycieli i rodziców w zakresie budowania podmiotowych relacji, poszerzenie wiedzy na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków i substancji uzależniających; podejmowanie szkolnej interwencji profilaktycznej | Współpraca nauczycieli z pedagogiem szkolnym (konsultacje, wymiana doświadczeń) Konsultacje z pracownikami poradni Zebrania Rady Pedagogicznej dotyczące kwestii wychowawczych Działalność zespołów nauczycielskich, udział nauczycieli w szkoleniach, ewaluacja szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego | Dyrekcja Wychowawcy, Nauczyciele, Pedagog Psycholog |
Profilaktyka uzależnień | Według bieżącej diagnozy, w tym: cyberprzemoc, zaburzenia odżywiania, zażywanie środków odurzających i innych substancji szkodliwych, stres | Dyrektor Wychowawcy Pedagog Psycholog Nauczyciel wos Rodzice |
Opiekuńcza działalność szkoły | Świetlica dla klas 1 – 3 oraz klas 4 | Wychowawcy świetlicy |
X Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
- obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
- analizę dokumentacji,
- przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
- rozmowy z rodzicami,
- wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
- wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli, analizy przypadków.